کامینز استور

پیستون چیست؟ و چه کاربردی دارد؟

پیستون چیست؟ و چه کاربردی دارد؟

پیستون قطعه ای استوانه ای شکل در موتور است، و بر اثر نیروهای حاصله از فرایند احتراق در داخل محفظه سیلندر حرکت رفت و برگشتی انجام می­‌دهد.
پیستون دیزل ژنراتور در واقع قطعه متحرک محفظه احتراق می‌­باشد. بخش ثابت محفظه احتراق سرسیلندر نام دارد.

پیستون دیزل عموماً از آلیاژ ریخته گری آلومینیوم با خصوصیات هدایت الکتریکی عالی و وزن کم ساخته می­‌شوند.
هدایت الکتریکی خاصیتی از ماده است که امکان انتقال حرارت را فراهم می‌­کند.
آلومینیوم هنگام گرم شدن منبسط می‌­شود، و به همین جهت می­‌بایست رواداری کافی را برای حرکت آزادانه آن در داخل سیلندر پیش بینی نمود. اجزای پیستون عبارتند از:

  • تاج پیستون:

(سر پیستون) سطح فوقانی پیستون (بالاترین نقطه نسبت به سرسیلندر) است، که حین عملکرد موتور تحت نیروها و دماهای بسیار شدید قرار دارد

  • گژن پین و سوراخ گژن پین:

گژن پین شافتی تو خالی است که انتهای باریک دسته شاتون را به این قطعه متصل می­‌سازد

سوراخ گژن پین سوراخی سرتاسری است که در دو طرف جانبی سر پیستون امتداد دارد و عمود بر جهت حرکت پیستون ایجاد شده و محل قرار گیری گژن پین است

  • دامنه پیستون:

دامنه پیستون نزدیک ترین قسمت به میل لنگ بوده است

باعث میشود پیستون حین حرکت داخل محفظه سیلندر در مسیر صحیح حرکت کند.

رینگ پیستون:

رینگ (Ring) به معنای حلقه، به اجزایی فلزی گفته می‌شود که دور پیستون قرار میگیرد و برای انجام بهینه وظیفه خود نیاز به حرکت راحت و دور از اصطکاک درون سیلندر دارد.

رینگ‌ها با قرار گرفتن در محل مشخص شده فاصله‌ای چند میلیمتری بین پیستون و سیلندر ایجاد کرده و حرکت پیستون را درون سیلندر به دور از اصطکاک مدیریت می‌کنند. همچنین فضای درون سیلندر توسط پیستون و رینگ‌های آن به دو بخش تقسیم می‌شود. بخش بالایی پیستون محفظه احتراق و بخش پایینی فضای حرکت شاتون را تامین می‌کند. پیستون برای حرکت راحت در این فضا نیاز به فعالیت مداوم سیستم روان‌کاری و روغن سیال درون سیلندر دارد. همچنین نفوذ روغن به محفظه احتراق، منجر به ایجاد اختلال در روند اشتعال مخلوط سوخت و هوا و روغن سوزی موتور می‌شود. بنابراین این دو فضا باید به خوبی از یکدیگر تفکیک شده و عایق‌بنی دقیق بین آن‌ها صورت گیرد. این عایق‌بندی نیز از وظایف رینگ پیستون است.

پیستون چیست؟ و چه کاربردی دارد

* بنابراین می‌توان برای رینگ پیستون وظایف زیر را در نظر گرفت:

  • کاهش تماس بین پیستون و جداره سیلندر تا جای ممکن، با ایجاد فاصله میلیمتری
  • پیشگیری از اصطکاک سطوح پیستون و جداره سیلندر و ممانعت از فرسودگی بیش از حد این دو بخش
  • هدایت روغن درون سیلندر و پیشگیری از نفوذ آن به محفظه احتراق
  • عایق بندی محفظه احتراق و پیشگیری از نشت مخلوط سوخت و گاز از اطراف پیستون
  • پیشگیری از نفوذ دود درون محفظه احتراق به سطح پایین پیستون و سیلندر
  • انتقال گرما از پیستون به جداره سیلندر که دمای پایین تری دارد به منظور جلوگیری از افزایش بیش از حد دمای این قطعات و بالا رفتن استهلاک آن‌ها

دیدگاه‌ها (0)

  • دیدگاه های فینگلیش تایید نخواهند شد.
  • دیدگاه های نامرتبط به مطلب تایید نخواهد شد.
  • از درج دیدگاه های تکراری پرهیز نمایید.
  • امتیاز دادن به دوره فقط مخصوص خریداران محصول می باشد.

*
*

× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟