کامینز استور

موتورهای دیزلی

روش تولید سر سیلندر موتورهای دیزل

موتورهای دیزلی باتوجه ‌به مورداستفاده آن‌ها، به‌طورکلی به دو روش تولید می‌شوند. در روش اول هر سیلندر ریخته‌گری شده و سپس به بلوک‌ها پیچ می‌شود. این روش عموماً برای موتورهای دیزلی بزرگ و ژنراتور استفاده می‌شود. در روش دوم، قسمت سر موتور به‌صورت یک قطعه ریخته‌گری می‌شوند. این روش عموماً برای ماشین‌های کوچک ‌تر کاربرد دارد.

مزایای استفاده از موتور دیزلی

بزرگ‌ترین تفاوت موتورهای دیزلی و بنزینی، روش احتراق در محفظه است. عموماً موتورهای بنزینی از شمع برای احتراق سوخت خود استفاده می‌کنند درحالی‌که موتورهای دیزلی با استفاده از فشار مکانیکی برای بالابردن دمای هوای درون محفظه، خود به‌ خود باعث اشتعال سوخت می‌شوند.

در نتیجه موتورهای دیزلی بسیار ساده و محکم ‌تر تولید می‌شوند، چون به وسایل الکتریکی موردنیاز در موتورهای بنزینی احتیاج ندارند.

برتری ویژه موتورهای دیزلی این است که بیشترین میزان انرژی را تولید می‌کند. انواع مختلفی سوخت مورداستفاده وجود دارد و در نوع روغن‌های سوختی و سوخت‌های زیستی هستند که خاصیت روغن‌کاری قابل‌توجهی دارند و کمتر اشتعال‌ زا هستند. همچنین می‌توانند از روغن‌های دور ریخته شده، تولید شوند.

سرسیلندر دیزلی

در یک موتور، سرسیلندر قطعه ‌ای است که در قسمت بالایی سیلندرها قرار دارد. سرسیلندر از اصلی ‌ترین اجزای موتور محسوب می‌شود. در سرسیلندر دیزل ژنراتور بجای شمع‌ ها از نازل ‌های تزریق که ممکن است دارای شمع برقی باشد، استفاده می‌شود

  • بلوک سیلندر موتور دیزل
بلوک سیلندر موتور دیزلی

بلوک سیلندر بدنه اصلی موتور را تشکیل می دهد و به روش ریخته گری ساخته می شود.بلوک سیلندر در موتورهای بسیار بزرگ چند تکه ساخته می شود. اما در موتورهای متوسط و کوچک به شکل یک پارچه ساخته می شود.

بلوک سیلندر تمام اجزاء دیگر موتور را در داخل و خارج خود جای می دهد همچنین در آن مسیرهایی برای گردش آب و روغن موتور و گاهی برای سوخت رسانی تعبیه می شود.

طراحی خوب ، سبک بودن ،استحکام بالا ، قابلیت ماشین کاری آسان و کاهش صدای موتور از مشخصه های یک بلوک سیلندر با طراحی مدرن می باشد.

بر روي بدنه بلوك سیلندر سوراخ هایي تعبیه مي شود كه بوسیله درپوش هایي از جنس
برنج و یا فلزهاي نرم تر با ضخامت كم حدود۱ تا ۳ میلي متر پوشانده مي شود.
این در پوشها كه پولكي نامیده مي شوند هنگام بروز یخ زدگي آب در داخل سیلندر تركیده و یا از جاي خود خارج مي شوند و به این ترتیب بلوك سیلندر را از آسیب دیدگي نجات مي دهند.

در قسمت زیر بلوك گپه هاي یاتاقانهاي ثابت وجود داردكه میل لنگ را به بلوك سیلندر متصل مي كنند.

در داخل بلوك در قسمت وسط یاتاقانهایي تعبیه مي شود كه محل قرارگیري میل بادامك مي باشد. و ظیفه میل بادامك بازو بسته كردن سوپاپها در زمان بندي مورد نظر مي باشد.

  • اگزوز و اجزا سیستم هوا

اگزوز و سیستم هوا شامل روندی میشود که هوای محیط را به داخل سیلندر وارد کرده و پس از انجام احتراق و کامل شدن سیکل ، گازهای حاصل از احتراق را به خارج از موتور هدایت میکند. سیستم هوا و اگزوز از یک سیستم بسیار ساده در ابتدای ساخت موتورهای دیزل به سیستمی پیچیده با اجزای مختلف در موتورهای امروزی تبدیل شده است.

هر سیستم هوا و اگزوز میتواند شامل اجزا زیر باشد.

فیلتر هوای ورودی

این فیلتر میتواند بصورت کاغذی ، روغنی ، توری فلزی و یا سانتریفیوژ یا CYCLON باشد.

توربو شارژر

هر توربو شارژری شامل دو قسمت مهم به نامهای توربین و کمپرسور است. در واقع قسمت توربین با استفاده از فشار گاز خروجی از اگزور به حرکت در آمده و قسمت کمپرسور آن را فعال میکند. هوا در کمپرسور فشرده شده و بسته به نوع و میزان بار موتور، فشار آن میتواند به بیش از ۲ بار برسد.

همچنین با افزایش فشار هوا دمای آن نیز افزایش یافته و بسته به دمای محیط میتواند تا ۱۸۰ درجه سانتیگراد برسد.

با علم بر اینکه بهترین دمای هوای ورودی به موتور ۴۵ تا ۶۰ درجه سانتیگراد است ، به این نتیجه میرسیم که هوای خروجی از توربو شارژر باید حنک شده و دمای آن کاهش یابد.

اینترکولر

اینترکولر در واقع رادیاتوری است که هوای خروجی از توربو شارژر را خنک میکند. اینترکولر پس از توربوشارژر و قبل از مانیفلد هوا قرار دارد.

در یک جمله میتوان گفت که مجموعه توربو شارژر و اینترکولر باعث کاهش مصرف سوخت میگردد.

میل لنگ

میل لنگ نيروي به عنوان یکی دیگر از اجزای موتورهای دیزلی رفت و برگشتي كه از طريق شاتون به آن وارد مي شود را به حركت دوراني تبديل مي كند.

يك ميل لنگ بوسيله ياتاقانهاي ثابت به بلوك موتور وصل مي شود كه تعداد آنها برابر تعداد سيلندرها بعلاوه يك مي باشد.

در انتهای این مطلب ویدئویی جهت توضیح هرچه بهتر نحوه عملکرد ارائه شده است.

نيروي محوري ميل لنگ بوسيله بغل ياتاقاني گرفته مي شود و حركت ميل لنگ در طول محور را محدود مي كند.

میل لنگ

معمولاً در سر جلو ميل لنگ پولي هايي براي تسمه ها و يا دنده ها تعبيه شده اند و در انتهاي ميل لنگ تمام انرژي مكانيكي (كه به شكل گشتاور در سرعت دوراني است) از طريق فلايويل به خروجي موتور وصل مي شود.اگرچه بر روي ميل لنگ وزنه هاي تعادل جهت بالانس كردن آن تعبيه شده است اما جهت جلوگيري از ارتعاشات دوراني در سر جلو ميللنگ معمولاً از يك لرزه گير استفاده مي شود.

تمام میل لنگ ها این قابلیت را دارند که در محل قرار گیری یاتاقانها به سایزهای کوچکتر تراشیده شوند. در این حالت باید از یاتاقانهای ضخیم تر (over size )استفاده کرد.

نرسیدن روغن به یاتاقانها ی ثابت و متحرک می تواند در عرض چند ثانیه آنه را ذوب کرده و باعث چسبیدن آنها به میل لنگ بشود.

ساختمان میل لنگ

اغلب میل لنگ‌ها از جنس فولاد با کربن متوسط یا آلیاژ فولاد در ترکیب با فلزات کروم و نیکل و به رویش آهنگری ساخته می‌شود. البته در تعداد معدودی از موتورهای چند سیلندره که با دورهای بالا کار می‌کند میل لنگ را با استفاده از روش ریخته گری می‌سازند که در مواد آن نسبتا مقادیر زیادی از کربن و مس را بکار می‌برند. اجزای میل لنگ از محورهای اصلی ، لنگ‌ها یا محورهای اصلی لنگ ، بازوهای لنگ ، و وزنه‌های تعادل تشکیل شده است.

میل سوپاپ یا میل بادامک چیست؟

میل سوپاپ یا میل بادامک شفتی است که بر روی آن برای هر سیلندر بادامک هایی قرار دارد که کار باز و بسته کردن سوپاپها در زمانبندی مشخص شده را انجام می دهد

میل سوپاپ یا میل بادامک همچنین در صورت نیاز می تواند شامل بادامک اضافی برای پمپ های سوخت باشد.

میل بادامک قدرت خود را به وسیله زنجیر ؛ تسمه و یا دنده از میل لنگ می گیرد. سرعت چرخش میل بادامک در موتور چهار زمانه  نصف سرعت موتور ، و در موتور دو زمانه برابر با سرعت موتور است.

میل سوپاپ نیروی خود را از طریق  میل تایپیت ها و اسبک ها به سوپاپها وارد می کند.البته در موتورهایی که میل سوپاپ در بالای سر سیلندر قرار دارد ؛بادامک مستقیماً با اسبکها در تماس است.

گاهی در موتورها از دو میل سوپاپ جداگانه برای هر یک از اهداف فوق استفاده می شود.

ویدئوی کوتاه و کم حجمی جهت توصیف عملکرد انواع  میل سوپاپ یا میل بادامک در این مقاله و در هر بخش گنجانده شده است تا وصف و تجسم مناسبی از موضوع مورد بحث حادث گردد.

انواع میل سوپاپ یا میل بادامک

میل بادامک (Camshaft) در برخی موتورها در بالای سیلندر واقع است و در برخی دیگر در پایین موتور قرار گرفته است.  انواع میل سوپاپ را در ادامه معرفی و مورد بررسی و تحلیل قرار میدهیم.

میل سوپاپ (Overhead Valve (OHV

این نوع میل سوپاپ که دیگر قدیمی به حساب می آید با چندین دهه پرمصرف سابقه ی درخشانی را در تاریخ برای خود ثبت کرده است.

OHV به میل بادامکی گفته می شود که در پایین موتور قرار دارد و نیرو را از طریق میله های بلندی به سوپاپ ها منتقل می کند.
موتورهای مجهز به این نوع میل بادامک ها نسبت به انواع دیگر، کوچک تر هستند و دوام بالاتری دارند. گفتنی است، در این نوع موتورها، تنظیم زمان بندی دقیق سوپاپ ها در سرعت های بالا، قدری مشکل است. نکته منفی دیگر این که در این نوع موتورها، نصب بیش از دو سوپاپ برای هر سیلندر غیر ممکن است..

میل سوپاپ (Single Overhead Camshaft (SOHC

میل سوپاپSOHC که بیشتر در موتورهای خطی وجود دارد به صورت ردیفی در بالای سیلندر قرار گرفته است.

موتورهای خطی یک میل سوپاپ داشته و در هر سیلندر دو سوپاپ در نظر گرفته شده است. به دلیل دخالت مستقیم میل سوپاپ یا میل بادامک برای باز و بسته نمودن سوپاپ ها زمان بندی سوپاپ ها در سرعت های بالا نسبت به موتورهای (Overhead Valve (OHV بسیار دقیق تر است

میل سوپاپ (Double Overhead Camshaft (DOHC

موتورهای خطی دو میل سوپاپ DOHC دارند که در انواع V شکل آن ها این تعداد به ۴ میب سوپاپ افزایش می یابد.

میل سوپاپ های DOHC  به صورت جفتی و در بالای سیلندرها قرار گرفته اند. این بدان معنی است که در موتورهای مجهز به میل بادامک های DOHC، برای هر سیلندر چهار سوپاپ در نظر گرفته شده است؛ دو سوپاپ برای ورود هوا و سوخت و دو سوپاپ برای خروج گازهای حاصل از احتراق.

در این آرایش تزریق هوا بهتر صورت میپذیرد بنابراین با حجم موتور یکسان نسبت به سایر موتورها قدرت بیشتری تولید میشود.

بوش سیلندر چیست

بوش سیلندر چیست

بوش قطعه ای استوانه ای شکل توخالی می باشد. که در داخل هر یک از حفره های موجود در بدنه سیلندر قرار می گیرد. در داخل بوش پیستون رفت و آمد می کند. ضخامت بوش با در نظر گرفتن مقاومت به فشار تعیین نمی شود. بلکه شرط لازم جهت تعیین ضخامت آن به دست آوردن ریخته گری منظم است.

بوش ها باید به گونه ای طراحی شوند که از انبساط نابرابر که موجب تغییر شکل آنها در اثر گرما می شود اجتناب گردد.

انواع بوش سیلندر موجود روی بدنه سیلندرها

  1. بوش هایی که با بدنه سیلندر یکپارچه هستند. (سیلندر با بوش جدانشدنی (خشک))
  2. بوش هایی که از بدنه سیلندر قابل جدا شدن هستند. (سیلندربا بوش جداشدنی (تر))
  3. سیلندر با بوش جدانشدنی (خشک)

پس از ریخته گری بلوکه سیلندر، داخل سیلندرها که کوچکتر از اندازه حقیقی ریخته گری شده، با دقّت زیاد تراشکاری و سپس آب کاری می شود.

این سیلندرها را که همراه بلوکه سیلندر ماشین کاری و آب کاری می کنند، سیلندر با بوش سر خود یا جدانشدنی و یا سیلندر خشک می گویند.

علت کاربرد اصطلاح خشک آن است که دیواره سیلندر با ضخامت معیّنی که دارد (حدود ۳ میلی متر) به طور مستقیم با آب خنک کاری تماس ندارد.

این نوع سیلندرها به هنگام تعمیر تراشیده شده به قطرشان اضافه می شود و به ناچار باید یک سری پیستون هم با اندازه بزرگ تر تهیه گردد.

سیلندر با بوش جداشدنی (تر)

اخیراً در موتورهای پیشرفته از بوش های جداشدنی با ضخامت ۲ تا ۳ میلی متری استفاده می کنند که این بوش ها مستقیما با آب کاری تماس دارد. لذا اصطلاح تر به آنها اطلاق می گردد. در این روش به هنگام تعمیر موتور، تعویض پیستون الزامی نیست.

بوش های تر با روش خاصی تهیه می شوند تا در اثر نیروی سایشی مقاوم باشند لذا اغلب با روش گریز از مرکز ریخته گری می شوند و با روش سمانتاسیون سطوح داخلی آن را تا عمق معینی سخت می کنند. برای جلوگیری از نفوذ آب خنک کاری به محفظه کارتل در بین لبه پایین بوش و تکیه گاه آن از واشرهای نازک غیرفلزی استفاده می شود.

در مورد موتورهایی که سیستم خنک کاری آن ها با آب صورت می گیرد ، اگر بوش مستقیما با آب در تماس باشد به نام بوش تر نامیده می شود و اگر مستقیما با آب در تماس نباشد بوش خشک نامیده می شود.
بوش تر به راحتی از جایگاه خود بیرون آمده و قابل تعویض می باشد.

ضخامت بوش های تر حدود ۴ تا ۸ میلی متر بوده و معمولا از آلیاژهای چدنی ساخته می شوند. برای بهبود آبندی بوش با بدنه موتور به منظور جلوگیری از نشت آب از اطراف بوش به داخل کارتر روغن ، در قسمت پایین بوش یک یا دو عدد گلوگاه جهت قرار دادن حلقه لاستیکی در نظر گرفته می شود.

شاتون موتور دیزل

شاتون موتور دیزل  یکی از عوامل مهم در تولید یا به عبارتی انتقال قدرت موتور است که از سوی محفظه احتراق تولید می شود.

شاتون های موتور دیزل در واقع ما بین پیستون و میل لنگ ها قرار گرفته اند که این امر موجب شده است تا وظیفه انتقال نیروی ضربه ای توسط پیستون صورت گیرد.

پیستون های فولادی که با اتصالاتی چون یاتاقان به یک میل لنگ متصل می شوند به صورت بازی کردن به صورت حرکت عمودی و با گردش در انتهای حلقه شاتون موجب حرکت خطی میل لنگ شده که این اتفاق همان خروجی نیروی موتور است که بدست می آید.

وظیفه شاتون دیزل چیست ؟

  • یکی از لوازم یدکی ژنراتور و مهم محسوب می شود.
  • شاتون ها وظیفه اصلی انتقال نیرو از پیستون به میل لنگ را دارند.
  • سر بزرگ آن ها به میل لنگ متصل و سر کوچک آن ها به پیستون متصل است.
  • شاتون ضربه ی حاصل از نیروی رفت و برگشتی پیستون را به میل لنگ منتقل میکند.
  • شاتون ها به صورت متوالی در زمان روشن بودن موتور در حال بالا و پایین رفتن هستند و نقطه اتصال آن ها به میل لنگ یاتاقان است.

علت خرابی شاتون دیزل

  • استفاده نکردن از روغن موتور مناسب
  • عدم انتخاب جنس شاتون مرغوب از فولاد مناسب
  • پاره شدن تسمه تایم در موتورهای خودرویی بنزینی
  • دیر عوض کردن روغن که موجب اصطحکاک و استهلاک می شود
  • یاتاقان زدن و گیرکردن پیستون که موجب کج شدن شاتون می شود

قیمت شاتون موتور دیزل

  • قیمت انواع شاتون ژنراتور بستگی مدل موتور و توان موتور دیزل ژنراتور و همچنین کشور تولید کننده دیزل ژنراتور و همچنین به میزان درجه کیفیت این محصول بستگی دارد جهت اطلاع از قیمت این محصول با کارشناسان واحد فروش تماس بگیرید.

دیدگاه‌ها (0)

  • دیدگاه های فینگلیش تایید نخواهند شد.
  • دیدگاه های نامرتبط به مطلب تایید نخواهد شد.
  • از درج دیدگاه های تکراری پرهیز نمایید.
  • امتیاز دادن به دوره فقط مخصوص خریداران محصول می باشد.

*
*

× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟